2019. évi program
2017. évi Archívum
Barokk Fesztivál 2017 program
Barokk Fesztivál 2017 szakmai beszámoló
2017. június 29. – július 2. között immár negyedszer került sor a Bükki Művészeti Napok Barokk Fesztivál rendezvénysorozatára, aminek programja kiválóan illeszkedik Egerhez, a szép barokk városhoz és a környék nevezetes helyszíneihez.
A hagyományokhoz híven ezúttal is egy cím köré szerveződtek a rendezvények: „A barokk Itália” volt idén a mottó. A barokk zene egyik legnagyobb mestere, Claudio Monteverdi születésének 450. évfordulójáról emlékezik meg ebben az évben a zenei világ. Művei többször is felcsendültek a négynapos sorozatban, így a fesztivált egyik legnépszerűbb és legnagyobb szabású alkotása,a „Vespro della Beata Vergine” (Esti imádság a Boldogságos Szűz Máriához) nyitotta meg Bélapátfalván, az egyedülállóan szép és kiváló akusztikájú apátsági műemlék templomban. A nagysikerű nyitókoncerten énekes szólisták (Jónás Krisztina, Ducza Nóra, Bakos Kornélia, Kéringer László, Korbász Viktor, Fodré Lajos, Jekl László) mellett közreműködött az Octovoice Énekegyüttes (művészeti vezető: Geiger György) és a Savaria Barokk Zenekar korhű hangszereken, vezényelt a fesztivál művészeti vezetője, Németh Pál.
Másnap, június 30-án, pénteken este érdekes helyszín, Egerben a Kopcsik Marcipánia udvara adott otthont hagyományosan a Budapesti Kamaraopera előadásának. Georg Philipp Telemann, a nagy német barokk zeneszerző halálának 250. évfordulójára emlékezve népszerű olasz és német nyelvű vígoperája, a „Pimpinone” került színre Ducza Nóra (Vespetta, szobalány) és Jekl László (Pimpinone, gazdag agglegény) közreműködésével. A „Pimpinone – olasz vígopera Hamburgban” címmel az esti program előtt ismertető hangzott el, előadás közben pedig a magyar nyelvű prózai részek segítették a jobb megértést. Előadás közben eleredt a nyári zápor, a közönség a szereplőkkel együtt átsétált a szomszédos Bartakovics Művelődési Központba, a rövid közjáték után már zavartalanul folytatódott és nagy sikerrel zárult az előadás.
A fesztivál külföldi vendégei Kolozsvárról érkeztek: a Flauto Dolce Együttes a Líceum Kápolnájában adott kiváló hangversenyt Majó Zoltán művészeti vezető (furulyák), Szabó Mária (furulyák), Miklós Noémi (csembaló), Sámson Melinda (ének) közreműködésével július 1-én, szombaton este 65 órakor. A program első része „Olasz korabarokk zene és Erdély” címet kapta, részletek hangzottak el fontos és híres zenei emlékünk, a Kájoni-kódex (Csík, XVII. század) lapjairól, majd a második részben a színes erdélyi barokk zenéből kaphattunk ízelítőt (román, hagyományos haszid, örmény, német zeneművek segítségével), végezetül pedig részleteket hallhatott a közönség a korabeli másik nagy magyar zenei gyűjteményből, az 1757-ben keletkezett sepsiszentgyörgyi kéziratból. A változatos, érdekes műsort Majó Zoltán értő magyarázata hozta közelebb a hallgatósághoz. Az együttes nemzetközi klasszis hírnevéhez méltóan rendkívül magas színvonalon adta elő a nagyszerű, hiánypótló programot.
Biztonság kedvéért szombaton este az eredetileg a szabadtéri színpadra tervezett Vivaldi-est helyszínét a szervezők a Minorita templomba helyzték át. Az este 8 órakor kezdődött koncertre érkezett nagyszámú érdeklődő zsúfolásig megtöltötte a templomot. A két trombitára és zenekarra íródott C-dúr versenymű szólistái Félegyházi Bence és Szász József voltak, majd Vivaldi egyik legnépszerűbb műve, A Négy Évszak sorozatból az aktuális évszak, A Nyár c. hegedűverseny hangzott fel Vitárius Piroska egyszerre elmélyült és briliáns előadásában. A hangverseny zárószámaként gyönyörű egyházi zene, a Gloria csendült fel Jónás Krisztina, Ducza Nóra, Bakos Kornélia, a Cantus Agriensis Énekegyüttes (művészeti vezető: Gergely Péter Pál) és a Savaria Barokk Zenekar előadásában, Németh Pál vezényletével. A megjelent közönség nagy ovációval köszönte meg a szép nyáresti koncertet.
A zárónapon, július 2-án, vasárnap délelőtt 11 órakor került sor a Tercina Régizene Együttes „Viccelnek velem! – Karinthy Frigyes arcai” c. műsorára. A vetített képekkel illusztrált előadáson a prózai részeket a kiváló színművész, Kálid Artúr adta elő, az olasz korabarokk zenék megszólaltatásában Vitárius Piroska (hegedű), Kállay Katalin (furulyák) és Győri István (lant, vihuela) működött közre.
Ugyanezen a napon Dédestapolcsányban a Dédesi Református templomban „Barokk orgonamuzsika” címmel adott hangversenyt Kővári Péter orgonaművész, közreműködött Jónás Krisztina (szoprán). A programban G. Böhm és Pachelbel orgonaművei mellett olasz zene, Monteverdi, Frescobaldi, a Monteverdi-tanítvány H. Schütz és Storace kompozíciói szerepeltek.
A sorozat záróhangversenye délután fél 6-kor kezdődött a Minorita templomban. A Cantus Agriensis Énekegyüttes előadásában Gergely Péter Pál vezényletével Monteverdi nagyszabású barokk miséjében („Missa in illo tempore”) gyönyörködött a szépszámú hallgatóság.
A sorozat a szűkös anyagi lehetőségek ellenére színes programot nyújtott a szépszámú közönségnek. A rendezvények az előző évekhez képest ebben az évben több érdeklődőt vonzottak. Reméljük, a következő években is folytatni tudjuk ezt a térség kulturális életének gazdagítása és a magyar zenetörténet megismertetése szempontjából egyaránt fontos Barokk Fesztivált.
2016. évi Archívum
Barokk fesztivál 2016 program
2016.06.30.-07.03.
2015. évi Archívum
Barokk fesztivál 2015 program
2015.07.02.-07.05.
2014. évi Archívum
Barokk fesztivál 2014 program
2014.07.03.-07.05.
Barokk fesztivál 2014 Beszámoló
2014.07.03.-07.05.
A július elején Bélapátfalván és Egerben lezajlott Bükki Művészeti Napok 2014 – Barokk Fesztivál szervezői a tíz évvel ezelőtt évekig sikeresen működött rendezvénysorozat újbóli életre keltését tűzték ki célul.
Július 3-án G. F. Händel egyik legnépszerűbb alkotása, a Messiás c. oratóriuma szólalt meg Bélapátfalván az apátsági templom falai között. A szopránszólót Jónás Krisztina, a Bükki Művészeti Napok régebbi sorozatainak szervezője énekelte, a további énekes szólószerepeket Bakos Kornélia, Kálmán László és Tomás Selc (Pozsonyból) énekelték, közreműködött a Nemzeti Filharmónia Kamarakórusa és a fesztivál rezidens zenekara, a korhű hangszereken játszó Savaria Barokk Zenekar, vezényelt a fesztivál vezetője, Németh Pál Liszt-díjas karmester.
Másnap, 4-én este a rendezvények házigazdája, a Bartakovics Béla Közösségi Ház adott otthont a budapesti Tercina Együttes összművészeti programjának. Saint-Simon emlékirataiból Györgyi Anna olvasott fel, közreműködött Vitárius Piroska (hegedű), Kállay Katalin (furulya), Győri István (lant és barokk gitár). A hangzó élményt szépen egészítette ki a korból származó festményeket, rajzokat bemutató vetítés. Ez után a közönség átsétált a szomszédos Kopcsik Marcipánia udvarába, ahol érdekes című rendezvényre került sor: Ha Bach operát írt volna… A népszerű Kávé-kantáta kávéházi környezetben, finoman szcenizálva szólalt meg Jekl László (Herr Schlendrian), Ducza Nóra (Liesgen, a leánya) és Derecskei Zsolt (Narrátor) előadásában.
5-én, szombaton a sétálóutcában felállított szabadtéri színpadon változatos programokat élvezhetett a szépszámú közönség. Először barokk kori, főként magyar hangszeres muzsika szólalt meg, az ExCanto Együttes lépett fel Kállay Gábor vezetésével, ezt követően a Cantus Agriensis Énekegyüttes Gergely Péter Pál vezetésével, hangulatos összekötő szövegével a barokk kor népszerű kórusmuzsikáját énekelte, majd igazi utcaszínházi produkció következett: Pergolesi halhatatlan remekét, Az úrhatnám szolgáló c. vígoperát a Budapesti Kamaraopera művészei mutatták be (Uberto, gazdag agglegény – Hercz Péter, Serpetta, a nevelt lánya – Ducza Nóra, Vespone, néma szolga – Balázs Gergely).
A fesztivál zárásaként G. F. Händel két népszerű, szabadtérre komponált műve csendült fel, a Vízizene és a Tűzijáték. A gyönyörű és hatásos zenéket szépen egészítette ki a régi festményeket és tűzijáték-képeket bemutató vetítés.
Nagyon örvendetes, hogy minden rendezvény sok érdeklődőt vonzott, igazolva azt az elképzelést, hogy komoly fogadókészség van Egerben és a térségben az igényes művészeti előadásokra. Reméljük, a következő években több támogatással ki lehet terjeszteni a rendezvénysorozatot más helyszínekre, településekre, műfajokra is.